Entrevista al director i dramaturg Marc Angelet

Marc Angelet és guionista, director i dramaturg. En últims anys ha estat present en moltes de les sales de teatre de la ciutat de Barcelona i arreu amb obres com Pluja, Fang i Fetge o Immortal.

El Marc, també és professor convidat en els cursos de grau superior de producció  i realització d’audiovisuals i espectacles d’ITES,  i aporta el seu coneixement especialitzat en l’àmbit del teatre al centre. Recentment, ha preparat unes activitats amb els alumnes per aprofundir sobre la matèria de coordinació i execució d’un espectacle i la direcció d’actors. Els alumnes han pogut posar en pràctica el seu assessorament durant el festival Microzona d’Ites, un festival de microteatre on els estudiants de realització treballen els processos de regidoria d’espectacles, entre altres tasques, i els de producció s’encarreguen de gestionar i executar el festival.

 

 

      

 

 

Vas estudiar interpretació, després direcció i dramatúrgia a l’Institut del Teatre, vas ser professor d’interpretació i també ho compaginaves amb l’escriptura teatral. Explica’ns una mica en quin camp et sents més còmode o en quin t’agradaria seguir creixent.

Estic bàsicament en el camp de l’escriptura teatral, el guió televisiu i la direcció teatral. Ja fa temps que vaig abandonar el tema de la interpretació, però també dono classes d’escriptura i d’interpretació. És veritat que en aquest “mundillo“, el món de la cultura no és un món especialment “buoyant“, ja que tothom d’alguna manera ha de fer diverses coses.

Quan dius que ara estàs amb l’escriptura, dirigeixes també aquestes obres que escrius?

A vegades sí, i a vegades no. Ara vinc de fer un encàrrec en el qual només m’havien encarregat la dramatúrgia i hi havia un altre director. És veritat que vinc d’haver dirigit molts dels meus textos, però també he dirigit textos que són d’altres autors.

Pots explicar una mica quines són les funcions d’un dramaturg?

Bé, les funcions d’un dramaturg … hi ha moltes maneres d’escriure una obra de teatre, la cosa està a escriure en col·laboració amb els actors, la teva companyia, la pots escriure a partir de coses que ja estiguin escrites, etc. … Entenem la figura del dramaturg clàssic com a aquella persona que té la idea i l’escriu en format teatral: diàlegs, acotacions,etc. Una peça que després serà posada en escena. És aquella persona que des del seu ordinador genera aquesta nova realitat o aquesta nova ficció, perquè després algú altre l’encarni en forma d’actor, que agafi aquell text i li doni un sentit escènic, i un director faci les seves lectures i afegeixi l’espai, llum, etc.

Imagino que hi ha algunes obres que són més complicades que altres de dirigir. Quins són els factors que fan aquesta diferència?

Tota posada en escena té diferents dificultats. Hi ha obres teatrals que a escala actoral són molt complicades, perquè els personatges passen per molts estats emocionals, els hi passen moltes coses, i per tant hi ha molta dificultat a nivell interpretativa. Hi ha altres peces que, de cop i volta, tenen moltes dificultats tècniques: perquè hi ha molts canvis de vestuari, molts canvis d’escenografia, de llum, etc. Hi ha d’altres peces que són complicades conceptualment: “de què parlen?” o “què estem dient?” o “què estem fent?”, etc. Jo crec que cada peça té les seves dificultats pròpies: hi ha peces que les tenen totes i altres que no, però en el fons constantment estàs treballant amb molts elements que et poden donar problemes, o de cop són senzills i no et donen cap problema.

ITES formem a alumnes perquè treballin tant en el vessant de producció com el de realització. Dins del teu camp que és el teatre, quines tasques ha de compartir un productor amb un regidor?

Jo he donat classes aquí a ITES tant en producció com en regidoria, jo crec que la gran dificultat dels dos mons precisament és que han d’estar en contacte amb tots els mons de la creació escènica. És a dir, un productor o regidor ha de parlar amb tot el que és l’equip tècnic, de so, llum, vídeo… Ha de parlar amb els actors, el director, vestuari… Són els dos elements que han de controlar a la resta d’elements del joc des de fora. La figura del director escènic o artístic té una tasca molt més concreta i un entorn molt més concret. Aleshores, d’alguna manera, el que fa el regidor o el productor és, respecte al director, atendre totes aquestes necessitats artístiques, en funció d’una idea de projecte, pressupost, i el regidor en la posada en escena. Són dues figures molt complexes perquè demanen entendre molt bé quins són els tempos d’una creació escènica, les figures que intervenen, les idiosincràsies de cada una d’aquestes personalitats… no és el mateix un actor, que un tècnic de llums, que un regidor, etc. Són universos diferents amb llenguatges i necessitats diferents, el regidor i productor són figures que han d’estar i han d’entendre aquests mons.

Avui has vingut justament a formar amb la teva experiència aquells els alumnes que es troben estudiant processos de regidoria d’espectacles i esdeveniments. Així resumidament, en què ha consistit la teva intervenció?

Jo avui he vingut a ajudar als alumnes en la part de direcció d’actors. Ells estan generant unes peces dins del mòdul de regidoria que dóna la Jana Morey, i exigeix una posada en escena per poder posar en pràctica els coneixements de regidoria en relació en organigrames, tempos, entrades de llum, entrades de so, tot el procés d’assaig que és molt complex, etc. Aleshores, dins d’aquesta tasca de regidors, els alumnes que en aquest cas també són una mica creadors, necessiten entendre la direcció d’actors, que és una tasca que ells, per currículum, no la donen, però que és necessària que facin per posar en pràctica les seves peces, que a més, són peces complexes.

Creus que hi ha diferències entre coordinar o dirigir una obra de teatre i un altre tipus d’esdeveniment. Quines són les funcions que s’assemblarien més?

En el fons estem parlant que tant un esdeveniment o una peça teatral, tenen en comú elements tècnics, un timing, uns elements com són els actors, presentadors, models, nuvis, que formen part d’aquest esdeveniment… Els elements tècnics són els mateixos, com a coordinador has d’estar pendent igual que en el teatre, primer què va, quins són els canvis, en l’àmbit d’espai, de llum, de so etc. que es van donant al llarg de l’esdeveniment. El món de l’esdeveniment és interessant cada cop és més nou, són històries que es generen del “no-res” i demanen d’un coneixement molt profund del muntatge, desmuntatge, etc.

Ja per acabar, quins consells donaries a una persona que es vol dedicar a la regidoria d’espectacles i esdeveniments?

Primer de tot que vagi molt al teatre i a esdeveniments, que sigui molt curiós no només anant a la funció, sinó que després demani entrar a cametes a veure, que vagi a veure tot tipus de teatre: monòlegs, òpera, espectacles de dansa… Que es familiaritzi amb l’univers de davant i de darrere de l’escenari i que intenti en la mesura del que pugui a fer pràctiques a teatres, a teatres de poble, que sempre hi ha espais, però tota la feina: quan més fas i més a dintre estàs, millor entens com és el procés de creació i posada en escena d’una peça.

 

Moltes gràcies Marc!