Festa d’Alumnites

El passat divendres 21 d’octubre es va celebrar la festa d’Alumnites. L'objectiu d’aquesta era doble: que antics professors i antics alumnes es poguessin retrobar amb el centre i amb els professors que encara actualment hi continuen treballant i inaugurar oficialment el projecte d’Alumni, una iniciativa que té la funció de mantenir unides antigues generacions d’estudiants amb Ites i els seus recursos.

Durant l’acte, el Xavier Kaye i l’Aleix Ramisa van fer una xerrada per donar a conèixer el nou departament web i els principals recursos i serveis que oferirà. Per una banda, la Borsa de Treball és un portal on s’aniran penjant les ofertes laborals del sector audiovisual que ens arribin al centre per tal de facilitar la recerca de feina i la inserció al món laborals dels antics alumnes d’Ites. Per altra, CoMaking, una proposta dedicada a oferir espais i recursos tècnics del centre a antics alumnes que vulguin tirar endavant un projecte audiovisual propi. Per tal de fer possible aquesta col·laboració, els/les alumnes interessats/des s’hauran de posar en contacte amb Ites per explicar quin és el seu projecte i acordar amb el centre un descompte per al lloguer de material i instal·lacions.

La festa, que es va celebrar entre les 19:00 –22:00h, també va comptar amb moltes altres activitats, com per exemple DJ’s en directe (exalumnes i DJ Toni Bass), projeccions d’antigues gales d’Ites o d’antics projectes d’alumnes, un vídeo-anecdotari i concursos entre exalumnes i professors.

Esperem poder tornar a trobar-nos tots/es ben aviat, que la comunitat d’Ites continuï creixent i que els projectes d’Alumni que s’engeguen enguany serveixin perquè els antics i antigues alumnes sentin que el centre els continua recolzant un cop acabats els seus estudis.

Sortida de CFGS de So per audiovisuals i espectacles als concerts de la Mercè 

El passat divendres 23 de setembre el grup 1SB, amb el professor Marc Duran, van fer una sortida als concerts de la Mercè per veure com es feia la instal·lació i distribució elèctrica a l’escenari situat al Raval. A més, també van anar a l’escenari de la Catedral de Barcelona per tal d’analitzar com estava realitzat el muntatge logístic i com estaven distribuïts els altaveus i l’àrea d’audiència de l’equip de so.

Aquesta sortida va estar lligada a la UF 8.1 “Instal·lació elèctrica per a sistemes de so” i va servir com a primera presa de contacte pels alumnes a l’hora d’aprendre quins són tots els passos que s’han de seguir per generar una distribució elèctrica correcta en un espectacle efímer.

Sortida de CFGS de Realització de projectes d’audiovisuals i espectacles al Teatre Círcol de Badalona

El dilluns 24 d’octubre, el grup 1RA va visitar el Teatre Círcol de Badalona acompanyats de la professora Mònica Gálvez per complementar i consolidar els conceptes que han estat treballant a la UF 7.1 “Projecte escènic”.

Durant la sortida, que va servir com a primera aproximació als espectacles en viu, van poder aprofundir sobre les nocions bàsiques del teatre convencional mitjançant un Kahoot!, un concurs de preguntes i respostes. Després, la Judith, tècnica del Círcol, va mostrar al grup les possibles aportacions de la il·luminació en la posada en escena: en un exercici pràctic i interactiu, els/les alumnes van anar creant diferents ambientacions i sensacions il·luminant a la Mònica, que era a dalt de l’escenari.

Per últim, van veure totes les parts de l’escenari (maquinària, cametes, bambalines...) i, els/les alumnes que van voler, també van poder veure com funciona la taula de so del teatre i descobrir els elements que aquesta ofereix a l’escena.

Sortida de CFGS de Realització al Parc Sandaru

Els/les alumnes del grup 2RB van anar, el passat 19 d’octubre, a veure l’espectacle “Conservando la memoria” de la Cia. El Patio de la Rioja com a part de la UF 8.1 “Preparació dels recursos tècnics i humans” impartida per la Mònica Gálvez. Al llarg de la Unitat Formativa, es va detectar que la major part d’estudiants no acostumen a anar a veure espectacles teatrals i, per tant, aquesta va ser una oportunitat per introduir-los i informar-los sobre l’escena local, a més d’aprofundir en conceptes que s’havien treballat a classe sobre com funcionen diferents companyies i diferents tipus d’espectacles.

L’espectacle “Conservando la memoria”, que consta d’una única actriu a l’escenari que porta tot el pes interpretatiu, forma part del projecte “Barcelona Districte Cultural”, un circuit cultural que ofereix projectes teatrals de molta qualitat i gratuïts a centres cívics i altres espais de Barcelona. En concret, aquesta és una obra de format reduït (que va ser programada al centre cívic Parc Sandaru, molt a prop de l’escola) en la què es juga molt amb les contraposicions entre llums, foscor, silencis i música i, això, va permetre als/les alumnes comprovar aspectes que havien vist anteriorment a classe: com construir aquest tipus de posades en escena en les què tots els elements i personatges articulen la dramatúrgia de l’espectacle. No només en arts escèniques, sinó en espectacles en viu en general.

Per altra banda, i per tal que els/les alumnes aprenguin tot allò que suposa anar a veure un espectacle (reserva d’entrades, mobilització, conèixer la localització de la sala...), els va resultar interessant fugir de grans muntatges i visitar aquest espectacle petit que pot transmetre tant quan el text i els elements que hi participen estan ben construïts.

A l’acabar, la Cia. El Patio, que està formada per només dues persones, van fer una petita xerrada resumint la creació de l’obra i tot el procés de documentació previ a l’escriptura del text final.

Sortida dels CFGS de Realització  i Producció  a TV3 

El passat dijous 10 de novembre els grups de 2RA i 2PA, acompanyants per l’Ángela López, van visitar les instal·lacions de TV3. Durant la sortida, van poder veure de prop zones com els controls de realització i platós, les unitats mòbils i també tota la part de premuntatge, on es poden trobar els sets de programes antics guardats o, fins i tot, de programes que estan ara en emissió però que en aquell moment encara no estan muntats.

Durant la visita van poder parlar amb en Carles Corps (mixer del Telenotícies) i amb l’Ana Batalla (grafista del Telenotícies), que els van estar explicant en què consisteix la seva feina, a més de curiositats dels diferents espais per on van anar passant.

Per una banda, i aprofitant el recorregut de la visita, la sortida va servir per aprofundir en el tema central de la UF 3.1 de 2n de Producció “Gestió dels recursos humans i materials en informatius”. És a dir, els/les alumnes van poder comprovar tot el procés d’un informatiu, des que comença el dia fins a l’emissió final. Per altra, els alumnes de 2n de Realització, van poder complementar els coneixements tècnics tractats a la UF 9.4 “Mitjans tècnics en programes de televisió multicàmera i sistemes d’emissió”, impartida per l’Álex Aznar: des del muntatge del plató i les senyals que té un control de realització, fins a la distribució tant de les persones com de les senyals en els diferents monitors.

Sortida del CFGS de Realització al centre cívic Parc Sandaru 

El dimecres 16 de novembre, el grup de 1RB va anar al centre cívic Parc Sandaru per veure l’espectacle “Transmissions: Conferència Ballada sobre Danses Urbanes” amb la professora Jana Morey. Aquesta sortida va estar lligada a la UF 7.1 “Projecte escènic” i va permetre als alumnes veure de prop un espectacle molt cuidat de petit format en què dos ballarins explicaven el recorregut i la creació de les danses urbanes arreu del món ajudats de diferents recursos. 

“Transmissions” és una conferència, però també un espectacle. Aquest plantejament permet als actors i creadors explicar quin és l’origen i particularitats de les diferents danses urbanes que s’han anat generant al llarg de la història i fer-ho mitjançant diversos mètodes artístics com ara la dansa, la música, la fotografia... 

En aquest enllaç podreu conèixer més concretament els trets generals de l’espectacle:
https://www.dansametropolitana.cat/es/espectaculos/transmissions-conferencia-ilustrada-sobre-danzas-urbanas-0 

Projecció del Curt "No Et Preocupis" 

Projecció del Curt "No Et Preocupis" al 55é Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya (Sitges)

El passat 8 d’octubre es va projectar No et preocupis al Festival de Cinema de Sitges (concretament al Cinema Casino Prado), un curt que neix com a projecte de síntesi d’Ites del curs passat i que va formar part de la secció Nova Autoria juntament amb altres 12 curtmetratges. 

Parlem amb el director del curt, Álex Mateu, perquè ens expliqui com ha estat tot el procés de rodatge i quines han estat les sensacions del grup al viure l’experiència de ser seleccionats per un Festival de Cinema amb tanta projecció internacional: 

Fitxa tècnica de l’obra 

Membres de l'equip i càrrecs: 

  • Álex Mateu: Director i guionista 
  • Daniel Badía: Aj. de direcció 
  • Joan Borrull: Aj. de direcció i tècnic de so 
  • Alex Rodríguez: Productor 
  • Berta Tarrats: Productora 
  • Miquel Durán: Productor 
  • Núria Vega: Directora d'art i muntadora 
  • Àlex Blanco: Director de fotografia i etalonador 
  • Xesca Llovera: Gaffer i cartellista 
  • Clàudia Hernández: Operadora de càmera 
  • Guayen Díaz: Foto fixa 

Breu sinopsis: 

Una mare i una filla tornen a casa després d'un funeral. La mare intenta mostrar-se forta perquè la seva filla no es preocupi.

Entrevista 

D’on sorgeix la idea del curt? Com es va formar el grup per al projecte? 

La creació de No et preocupis va sorgir arran del guió que vam presentar el Joan Borrull, Dani Badia i jo per al projecte d'hipotètic curtmetratge que preparàvem tots els alumnes de segon a principi de curs. De tots els projectes presentats al primer trimestre, quatre d'ells en sortirien escollits per dur-se a terme a final de curs, i No et preocupis va ser un d'ells. 

A finals de l'últim trimestre, l'escola ens va donar els espais perquè ens ajuntéssim tots els alumnes dels diversos cicles, culminant amb l'anomenat Mercat audiovisual, en el què els responsables de cada projecte podien posar-se d'acord amb la resta d'alumnes per omplir els càrrecs que precisaven. Com que ja havíem treballat, anteriorment, en altres produccions al llarg del curs, nosaltres vam tenir clar, molt ràpid, amb quins companys volíem treballar i el grup de rodatge es va fer gairebé sol. 

Quina és la valoració general que feu del procés de rodatge? 

Els dies de rodatge també van ser un èxit. Les nostres actrius, Laia Gotsens i Sandra Sánchez, van fer un treball espectacular i, gràcies a la feinada de tot l'equip, vam poder enllestir tot el rodatge en un cap de setmana. Uns dies molt intensos però carregats de bones experiències gràcies al companyerisme i l'ambient que vam crear entre tots. 

Després de mil peripècies durant la postproducció, treballant a contratemps i solucionant problemes (sobretot en els últims dies del muntatge), finalment vam poder presentar el nostre curt davant el jurat de professors i, gràcies a l'organització d'Ites, el vam poder veure projectat en la pantalla gran, al Cinema Girona de Barcelona, acompanyats de les nostres famílies i amics. 

Com veu arribar a presentar el curt al Festival de Cinema de Sitges? 

Un cop entregat i projectat el curt a final de curs, el Marc Traveria es va posar amb contacte amb nosaltres per comentar-nos que, aquest any, Ites tenia l'oportunitat de presentar alguns dels curts creats pels alumnes a la secció de Nova Autoria del Festival de Cinema de Sitges.  

Nosaltres vam estar encantats amb aquesta idea, però ens vam trobar amb dues petites dificultats: d'una banda, en certs moments del curt, ens trobàvem amb petits problemes en l'àudio que no podíem solucionar amb postproducció, i d'altra, la música que havíem escollit no era original, cosa que ens deixava fora dels criteris per presentar-nos al festival. Així, ràpidament vam posar-nos en contacte amb les actrius, que van acceptar encantades a venir a regravar l'àudio d'algunes de les seves frases. Per solucionar el tema de la música, vam tenir l'ajuda del Daniel Parache, un jove compositor que va crear les dues peces originals que finalment han acabat acompanyant la història de No et preocupis. D'aquesta manera, i una mica a contratemps, vam acabar enviant el nostre curt al Festival, que ens el va acceptar per projectar-lo. 

Va ser molt emocionant quan finalment el vam veure publicat a la web del Festival de Sitges, anunciant que es projectaria al Cinema Prado, juntament amb els altres dotze curts escollits de Nova Autoria. 

Com ha estat l'experiència d'arribar a ser seleccionats i poder viure el festival des de dins? 

El nostre pas pel Festival va ser molt emocionant. Fins al moment, cap de nosaltres havia estat escollit per presentar el seu curtmetratge a un festival de cinema, i menys al Festival de Sitges. Tots els membres del grup vam poder convidar a les nostres famílies i amics perquè veiessin el curt a la pantalla gran i l'experiència de poder gaudir dels projectes dels alumnes de les altres escoles va ser molt enriquidora.  

Ens va sorprendre el nivell tan alt que presentaven totes les produccions de les diferents escoles de cine. Després d'això, vam assistir a un acte a porta tancada en el què es van entregar els premis a millor direcció, millor guió i millor música original. Malauradament, No et preocupis no va poder guanyar cap premi, però el fet d'estar allà ja va ser una gran alegria. Sens dubte és una experiència que, tant jo com tots els membres de l'equip, no oblidarem. 

Entrevista amb en Josep Maria Riera per L-Acoustics

Enllaç a entrevista original

Traducció de l'entrevista de L-Acoustics a Josep Maria Riera, Professor del CFGS de So per a Audiovisals i Espectacles d'Ites

"El meu objectiu sempre ha estat transmetre el meu coneixement i amor pel món de l'àudio professional". Josep Ma Riera, més conegut com a "Riera", és un experimentat enginyer de sistemes L-Acoustics i FOH amb més de 30 anys d'experiència. Li encanta utilitzar els equips de K Series, que baten rècords, però això no és tot! 

Com vas començar la teva carrera? 

“El meu amor per la música i la tecnologia em va portar a aquesta indústria quan només tenia 17 anys. Després de les meves primeres experiències, vaig decidir completar les meves habilitats estudiant enginyeria de sistemes electrònics. Avui soc llicenciat en sistemes electroacústics i treballo com a enginyer d'àudio, alhora que formo futurs professionals a Ites, una Escola Tecnològica de Barcelona”. 

Quins són alguns dels projectes més importants en els quals has treballat? 

“Un dels meus moments destacats més recents va ser l'espectacle de Manuel Carrasco a l'Estadi Olímpic de Sevilla. Vaig dissenyar un sistema L-Acoustics per a 74.000 persones, un rècord espanyol per al major nombre de públic en un únic concert. 100 K1, 56 K2, 32 Kara II més 64 KS28: moltes caixes marrons! 

Amb l'ajuda de TWIN CAM AUDIO INTERNATIONAL SL, també vaig treballar com a enginyer FOH en festivals com el Primavera Sound. Un altre dels fets més destacats recentment ha estat el disseny en 360º de 'The Evening of the Year', organitzat per Ibai Llanos al 'Palau Olímpic de Badalona' amb més de 80 K3, una multitud de 14.000 persones - i transmès a 3,5 milions d'espectadors". 

Això és un munt de K Series! Què destacaries a l’hora de treballar amb L-Acoustics? 

“M'agrada el so dels sistemes L-Acoustics, el seu timbre i la gamma de productes disponibles per adaptar tant el disseny com el control del sistema. Això és important per a mi, ja que em permet resoldre problemes/reptes específics en els meus projectes. L-Acoustics sempre està a l'avantguarda dels avenços tecnològics". 

La pandèmia va ser dura per al nostre sector. Quina va ser la llum al final del teu túnel? 

”Quan no hi havia espectacles, estava treballant en el disseny/ajust del sistema per a la prova pilot del març de 2021 amb 5.000 persones al Palau St. Jordi de Barcelona amb la banda Love of Lesbian. 

Aquest espectacle estava pensat per estudiar la seguretat dels grans espais i va resultar ser un èxit que va liderar la reobertura. Va ser molt emocionant veure tanta gent junta després de més d'un any!" 

 Quin consell donaries als joves que s'inicien en el sector? 

“Estima la teva feina, tingues ganes d'aprendre alguna cosa nova cada dia, aprèn dels teus errors. Continua provant coses noves en lloc de fer sempre el que ja saps. T'adonaràs que com més anys passen, més hi haurà per aprendre, però també menys temps. Espero que els nous professionals no oblidin mai la feina, la perseverança i la humilitat, perquè sempre hi ha algú que sap més que tu.” 

Contacte

Ites
Escola Tècnica de
Cicles Formatius d’Imatge i So

Carrer Bailèn, 36
08010 Barcelona
932328993
info@ites.es

Segueix-nos

Horari d'atenció:

De dilluns a divendres 9:00h a 19:00h

Alumni    Campus    ES

Festa d’Alumnites

El passat divendres 21 d’octubre es va celebrar la festa d’Alumnites. L'objectiu d’aquesta era doble: que antics professors i antics alumnes es poguessin retrobar amb el centre i amb els professors que encara actualment hi continuen treballant i inaugurar oficialment el projecte d’Alumni, una iniciativa que té la funció de mantenir unides antigues generacions d’estudiants amb Ites i els seus recursos.

Durant l’acte, el Xavier Kaye i l’Aleix Ramisa van fer una xerrada per donar a conèixer el nou departament web i els principals recursos i serveis que oferirà. Per una banda, la Borsa de Treball és un portal on s’aniran penjant les ofertes laborals del sector audiovisual que ens arribin al centre per tal de facilitar la recerca de feina i la inserció al món laborals dels antics alumnes d’Ites. Per altra, CoMaking, una proposta dedicada a oferir espais i recursos tècnics del centre a antics alumnes que vulguin tirar endavant un projecte audiovisual propi. Per tal de fer possible aquesta col·laboració, els/les alumnes interessats/des s’hauran de posar en contacte amb Ites per explicar quin és el seu projecte i acordar amb el centre un descompte per al lloguer de material i instal·lacions.

La festa, que es va celebrar entre les 19:00 –22:00h, també va comptar amb moltes altres activitats, com per exemple DJ’s en directe (exalumnes i DJ Toni Bass), projeccions d’antigues gales d’Ites o d’antics projectes d’alumnes, un vídeo-anecdotari i concursos entre exalumnes i professors.

Esperem poder tornar a trobar-nos tots/es ben aviat, que la comunitat d’Ites continuï creixent i que els projectes d’Alumni que s’engeguen enguany serveixin perquè els antics i antigues alumnes sentin que el centre els continua recolzant un cop acabats els seus estudis.

El passat divendres 23 de setembre el grup 1SB, amb el professor Marc Duran, van fer una sortida als concerts de la Mercè per veure com es feia la instal·lació i distribució elèctrica a l’escenari situat al Raval. A més, també van anar a l’escenari de la Catedral de Barcelona per tal d’analitzar com estava realitzat el muntatge logístic i com estaven distribuïts els altaveus i l’àrea d’audiència de l’equip de so.

Aquesta sortida va estar lligada a la UF 8.1 “Instal·lació elèctrica per a sistemes de so” i va servir com a primera presa de contacte pels alumnes a l’hora d’aprendre quins són tots els passos que s’han de seguir per generar una distribució elèctrica correcta en un espectacle efímer.

Festa d’Alumnites

El dilluns 24 d’octubre, el grup 1RA va visitar el Teatre Círcol de Badalona acompanyats de la professora Mònica Gálvez per complementar i consolidar els conceptes que han estat treballant a la UF 7.1 “Projecte escènic”.

Durant la sortida, que va servir com a primera aproximació als espectacles en viu, van poder aprofundir sobre les nocions bàsiques del teatre convencional mitjançant un Kahoot!, un concurs de preguntes i respostes. Després, la Judith, tècnica del Círcol, va mostrar al grup les possibles aportacions de la il·luminació en la posada en escena: en un exercici pràctic i interactiu, els/les alumnes van anar creant diferents ambientacions i sensacions il·luminant a la Mònica, que era a dalt de l’escenari.

Per últim, van veure totes les parts de l’escenari (maquinària, cametes, bambalines...) i, els/les alumnes que van voler, també van poder veure com funciona la taula de so del teatre i descobrir els elements que aquesta ofereix a l’escena.

Festa d’Alumnites

Els/les alumnes del grup 2RB van anar, el passat 19 d’octubre, a veure l’espectacle “Conservando la memoria” de la Cia. El Patio de la Rioja com a part de la UF 8.1 “Preparació dels recursos tècnics i humans” impartida per la Mònica Gálvez. Al llarg de la Unitat Formativa, es va detectar que la major part d’estudiants no acostumen a anar a veure espectacles teatrals i, per tant, aquesta va ser una oportunitat per introduir-los i informar-los sobre l’escena local, a més d’aprofundir en conceptes que s’havien treballat a classe sobre com funcionen diferents companyies i diferents tipus d’espectacles.

L’espectacle “Conservando la memoria”, que consta d’una única actriu a l’escenari que porta tot el pes interpretatiu, forma part del projecte “Barcelona Districte Cultural”, un circuit cultural que ofereix projectes teatrals de molta qualitat i gratuïts a centres cívics i altres espais de Barcelona. En concret, aquesta és una obra de format reduït (que va ser programada al centre cívic Parc Sandaru, molt a prop de l’escola) en la què es juga molt amb les contraposicions entre llums, foscor, silencis i música i, això, va permetre als/les alumnes comprovar aspectes que havien vist anteriorment a classe: com construir aquest tipus de posades en escena en les què tots els elements i personatges articulen la dramatúrgia de l’espectacle. No només en arts escèniques, sinó en espectacles en viu en general.

Per altra banda, i per tal que els/les alumnes aprenguin tot allò que suposa anar a veure un espectacle (reserva d’entrades, mobilització, conèixer la localització de la sala...), els va resultar interessant fugir de grans muntatges i visitar aquest espectacle petit que pot transmetre tant quan el text i els elements que hi participen estan ben construïts.

A l’acabar, la Cia. El Patio, que està formada per només dues persones, van fer una petita xerrada resumint la creació de l’obra i tot el procés de documentació previ a l’escriptura del text final.

Festa d’Alumnites

El passat dijous 10 de novembre els grups de 2RA i 2PA, acompanyants per l’Ángela López, van visitar les instal·lacions de TV3. Durant la sortida, van poder veure de prop zones com els controls de realització i platós, les unitats mòbils i també tota la part de premuntatge, on es poden trobar els sets de programes antics guardats o, fins i tot, de programes que estan ara en emissió però que en aquell moment encara no estan muntats.

Durant la visita van poder parlar amb en Carles Corps (mixer del Telenotícies) i amb l’Ana Batalla (grafista del Telenotícies), que els van estar explicant en què consisteix la seva feina, a més de curiositats dels diferents espais per on van anar passant.

Per una banda, i aprofitant el recorregut de la visita, la sortida va servir per aprofundir en el tema central de la UF 3.1 de 2n de Producció “Gestió dels recursos humans i materials en informatius”. És a dir, els/les alumnes van poder comprovar tot el procés d’un informatiu, des que comença el dia fins a l’emissió final. Per altra, els alumnes de 2n de Realització, van poder complementar els coneixements tècnics tractats a la UF 9.4 “Mitjans tècnics en programes de televisió multicàmera i sistemes d’emissió”, impartida per l’Álex Aznar: des del muntatge del plató i les senyals que té un control de realització, fins a la distribució tant de les persones com de les senyals en els diferents monitors.

Sortida del CFGS de Realització al centre cívic Parc Sandaru

El dimecres 16 de novembre, el grup de 1RB va anar al centre cívic Parc Sandaru per veure l’espectacle “Transmissions: Conferència Ballada sobre Danses Urbanes” amb la professora Jana Morey. Aquesta sortida va estar lligada a la UF 7.1 “Projecte escènic” i va permetre als alumnes veure de prop un espectacle molt cuidat de petit format en què dos ballarins explicaven el recorregut i la creació de les danses urbanes arreu del món ajudats de diferents recursos. 

“Transmissions” és una conferència, però també un espectacle. Aquest plantejament permet als actors i creadors explicar quin és l’origen i particularitats de les diferents danses urbanes que s’han anat generant al llarg de la història i fer-ho mitjançant diversos mètodes artístics com ara la dansa, la música, la fotografia... 

En aquest enllaç podreu conèixer més concretament els trets generals de l’espectacle:
https://www.dansametropolitana.cat/es/espectaculos/transmissions-conferencia-ilustrada-sobre-danzas-urbanas-0 

Projecció del Curt "No Et Preocupis"

Projecció del Curt "No Et Preocupis" al 55é Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya (Sitges)

El passat 8 d’octubre es va projectar No et preocupis al Festival de Cinema de Sitges (concretament al Cinema Casino Prado), un curt que neix com a projecte de síntesi d’Ites del curs passat i que va formar part de la secció Nova Autoria juntament amb altres 12 curtmetratges. 

Parlem amb el director del curt, Álex Mateu, perquè ens expliqui com ha estat tot el procés de rodatge i quines han estat les sensacions del grup al viure l’experiència de ser seleccionats per un Festival de Cinema amb tanta projecció internacional: 

Fitxa tècnica de l’obra 

Membres de l'equip i càrrecs: 

  • Álex Mateu: Director i guionista 
  • Daniel Badía: Aj. de direcció 
  • Joan Borrull: Aj. de direcció i tècnic de so 
  • Alex Rodríguez: Productor 
  • Berta Tarrats: Productora 
  • Miquel Durán: Productor 
  • Núria Vega: Directora d'art i muntadora 
  • Àlex Blanco: Director de fotografia i etalonador 
  • Xesca Llovera: Gaffer i cartellista 
  • Clàudia Hernández: Operadora de càmera 
  • Guayen Díaz: Foto fixa 

Breu sinopsis: 

Una mare i una filla tornen a casa després d'un funeral. La mare intenta mostrar-se forta perquè la seva filla no es preocupi.

Entrevista 

D’on sorgeix la idea del curt? Com es va formar el grup per al projecte? 

La creació de No et preocupis va sorgir arran del guió que vam presentar el Joan Borrull, Dani Badia i jo per al projecte d'hipotètic curtmetratge que preparàvem tots els alumnes de segon a principi de curs. De tots els projectes presentats al primer trimestre, quatre d'ells en sortirien escollits per dur-se a terme a final de curs, i No et preocupis va ser un d'ells. 

A finals de l'últim trimestre, l'escola ens va donar els espais perquè ens ajuntéssim tots els alumnes dels diversos cicles, culminant amb l'anomenat Mercat audiovisual, en el què els responsables de cada projecte podien posar-se d'acord amb la resta d'alumnes per omplir els càrrecs que precisaven. Com que ja havíem treballat, anteriorment, en altres produccions al llarg del curs, nosaltres vam tenir clar, molt ràpid, amb quins companys volíem treballar i el grup de rodatge es va fer gairebé sol. 

Quina és la valoració general que feu del procés de rodatge? 

Els dies de rodatge també van ser un èxit. Les nostres actrius, Laia Gotsens i Sandra Sánchez, van fer un treball espectacular i, gràcies a la feinada de tot l'equip, vam poder enllestir tot el rodatge en un cap de setmana. Uns dies molt intensos però carregats de bones experiències gràcies al companyerisme i l'ambient que vam crear entre tots. 

Després de mil peripècies durant la postproducció, treballant a contratemps i solucionant problemes (sobretot en els últims dies del muntatge), finalment vam poder presentar el nostre curt davant el jurat de professors i, gràcies a l'organització d'Ites, el vam poder veure projectat en la pantalla gran, al Cinema Girona de Barcelona, acompanyats de les nostres famílies i amics. 

Com veu arribar a presentar el curt al Festival de Cinema de Sitges? 

Un cop entregat i projectat el curt a final de curs, el Marc Traveria es va posar amb contacte amb nosaltres per comentar-nos que, aquest any, Ites tenia l'oportunitat de presentar alguns dels curts creats pels alumnes a la secció de Nova Autoria del Festival de Cinema de Sitges.  

Nosaltres vam estar encantats amb aquesta idea, però ens vam trobar amb dues petites dificultats: d'una banda, en certs moments del curt, ens trobàvem amb petits problemes en l'àudio que no podíem solucionar amb postproducció, i d'altra, la música que havíem escollit no era original, cosa que ens deixava fora dels criteris per presentar-nos al festival. Així, ràpidament vam posar-nos en contacte amb les actrius, que van acceptar encantades a venir a regravar l'àudio d'algunes de les seves frases. Per solucionar el tema de la música, vam tenir l'ajuda del Daniel Parache, un jove compositor que va crear les dues peces originals que finalment han acabat acompanyant la història de No et preocupis. D'aquesta manera, i una mica a contratemps, vam acabar enviant el nostre curt al Festival, que ens el va acceptar per projectar-lo. 

Va ser molt emocionant quan finalment el vam veure publicat a la web del Festival de Sitges, anunciant que es projectaria al Cinema Prado, juntament amb els altres dotze curts escollits de Nova Autoria. 

Com ha estat l'experiència d'arribar a ser seleccionats i poder viure el festival des de dins? 

El nostre pas pel Festival va ser molt emocionant. Fins al moment, cap de nosaltres havia estat escollit per presentar el seu curtmetratge a un festival de cinema, i menys al Festival de Sitges. Tots els membres del grup vam poder convidar a les nostres famílies i amics perquè veiessin el curt a la pantalla gran i l'experiència de poder gaudir dels projectes dels alumnes de les altres escoles va ser molt enriquidora.  

Ens va sorprendre el nivell tan alt que presentaven totes les produccions de les diferents escoles de cine. Després d'això, vam assistir a un acte a porta tancada en el què es van entregar els premis a millor direcció, millor guió i millor música original. Malauradament, No et preocupis no va poder guanyar cap premi, però el fet d'estar allà ja va ser una gran alegria. Sens dubte és una experiència que, tant jo com tots els membres de l'equip, no oblidarem. 

Entrevista amb en Josep Maria Riera per L-Acoustics

Enllaç a entrevista original

Traducció de l'entrevista de L-Acoustics a Josep Maria Riera, Professor del CFGS de So per a Audiovisals i Espectacles d'Ites

"El meu objectiu sempre ha estat transmetre el meu coneixement i amor pel món de l'àudio professional". Josep Ma Riera, més conegut com a "Riera", és un experimentat enginyer de sistemes L-Acoustics i FOH amb més de 30 anys d'experiència. Li encanta utilitzar els equips de K Series, que baten rècords, però això no és tot! 

Com vas començar la teva carrera? 

“El meu amor per la música i la tecnologia em va portar a aquesta indústria quan només tenia 17 anys. Després de les meves primeres experiències, vaig decidir completar les meves habilitats estudiant enginyeria de sistemes electrònics. Avui soc llicenciat en sistemes electroacústics i treballo com a enginyer d'àudio, alhora que formo futurs professionals a Ites, una Escola Tecnològica de Barcelona”. 

Quins són alguns dels projectes més importants en els quals has treballat? 

“Un dels meus moments destacats més recents va ser l'espectacle de Manuel Carrasco a l'Estadi Olímpic de Sevilla. Vaig dissenyar un sistema L-Acoustics per a 74.000 persones, un rècord espanyol per al major nombre de públic en un únic concert. 100 K1, 56 K2, 32 Kara II més 64 KS28: moltes caixes marrons! 

Amb l'ajuda de TWIN CAM AUDIO INTERNATIONAL SL, també vaig treballar com a enginyer FOH en festivals com el Primavera Sound. Un altre dels fets més destacats recentment ha estat el disseny en 360º de 'The Evening of the Year', organitzat per Ibai Llanos al 'Palau Olímpic de Badalona' amb més de 80 K3, una multitud de 14.000 persones - i transmès a 3,5 milions d'espectadors". 

Això és un munt de K Series! Què destacaries a l’hora de treballar amb L-Acoustics? 

“M'agrada el so dels sistemes L-Acoustics, el seu timbre i la gamma de productes disponibles per adaptar tant el disseny com el control del sistema. Això és important per a mi, ja que em permet resoldre problemes/reptes específics en els meus projectes. L-Acoustics sempre està a l'avantguarda dels avenços tecnològics". 

La pandèmia va ser dura per al nostre sector. Quina va ser la llum al final del teu túnel? 

”Quan no hi havia espectacles, estava treballant en el disseny/ajust del sistema per a la prova pilot del març de 2021 amb 5.000 persones al Palau St. Jordi de Barcelona amb la banda Love of Lesbian. 

Aquest espectacle estava pensat per estudiar la seguretat dels grans espais i va resultar ser un èxit que va liderar la reobertura. Va ser molt emocionant veure tanta gent junta després de més d'un any!" 

 Quin consell donaries als joves que s'inicien en el sector? 

“Estima la teva feina, tingues ganes d'aprendre alguna cosa nova cada dia, aprèn dels teus errors. Continua provant coses noves en lloc de fer sempre el que ja saps. T'adonaràs que com més anys passen, més hi haurà per aprendre, però també menys temps. Espero que els nous professionals no oblidin mai la feina, la perseverança i la humilitat, perquè sempre hi ha algú que sap més que tu.”